Conferenties

Conferenties Art Nouveau 2023

De serie van conferenties wordt in het Frans gegeven en neemt plaats in de maçonnieke tempel versierd in de Art Nouveau stijl in de Peterseliestraat: Victor Horta en de Vrijmetselarij (29 april), Rond Paul Hankar (24 juni), Philippe Wolfers en de Vrijmetselarij (30 september) en Art Nouveau, Muziek en Vrijmetselarij (25 november).

vanaf 16u00 in Temple Beauté Peterseliestraat 8, 1000 Brussel

Tarief: 15,00 € volwassenen, 10,00 € senior/student, 1,25 € Article 27

Tarief 4 conferenties: 50,00 € volwassenen, 33,00 € senior/student

Enkel op reservatie via [email protected] of 02/223.06.04

Zaterdag 29 avril – VOLZET

Victor Horta en de Vrijmetselarij door Grégory Van Aelbrouck, conservator van het Maison Hannon.

Victor Horta (1861-1947) wordt een van de pioniers van de Art Nouveau-architectuur in België door zich los te maken van de invloed van vroegere stijlen. Hij wordt al snel beschouwd als de leidende figuur van de beweging en zijn werk heeft een beslissende invloed gehad op zijn tijdgenoten. Horta wordt in 1888 ingewijd in de Loge Les Amis Philanthropes, waar hij enkele van zijn eerste opdrachtgevers ontmoet, zoals Émile Tassel, Maurice Frison, Eugène Autrique en later Max Hallet en Philippe Wolfers, leden van een andere Brusselse loge.

Klik hier voor meer informatie.

Zaterdag 24 juni

Rond Paul Hankar door Éric Hennaut, kunsthistoricus gespecialiseerd in de geschiedenis van architectuur en landschap, curator bij CIVA en professor aan de faculteit Architectuur van de Université Libre de Bruxelles.

Paul Hankar (1859-1901), leerling van Henri Beyart, laat zich in 1890 kennen met zijn vernieuwende gebouwen. Als voorloper van een nieuwe school, zoals Victor Horta, breekt hij met traditie en vestigt hij de Art Nouveau in Brussel. In 1897 wordt hij lid van de Vrijmetselaarsloge Les Vrais Amis du l’Union et du Progrès Réunis, waar hij enkele van zijn opdrachtgevers ontmoet, zoals de Ciamberlanis. Hij sterft zeer jong en had niet de tijd om zijn talent ten volle tot zijn recht te laten komen, maar zijn invloed is terug te vinden in het werk van zijn leerlingen, Fernand Bodson, Paul Hamesse, Léon Sneyers en Antoine Pompe.

Klik hier voor meer informatie.

Zaterdag 30 september

Philippe Wolfers en de Vrijmetselarij door Werner Adriaenssens, Conservator collecties 20ste eeuw bij Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis.

Philippe Wolfers (1858-1929) studeerde beeldhouwkunst aan de Académie royale des Beaux-Arts de Bruxelles voordat hij toetrad tot het goudsmidsatelier van zijn vader Louis Wolfers, die zelf vrijmetselaar was. Hij onderscheidt zich door zijn productie van zilverwerk en chryselephantine beeldhouwwerk in Art Nouveau stijl en door zijn uitzonderlijk naturalistische juwelenontwerpen. De winkel van Wolfers Frères, ontworpen door Victor Horta, was de referentie voor de decoratieve kunsten aan het begin van de 20ste eeuw. Philippe Wolfers wordt in 1885 ingewijd in de Loge Les Vrais Amis de l’Union et du Progrès Réunis.

Klik hier voor meer informatie.

Zaterdag 25 november

Art Nouveau, Muziek en Vrijmetselarij door Roland Van der Hoeven, Docteur en musicologie, Directeur général adjoint du Service général du Patrimoine à la Fédération Wallonie-Bruxelles.

Op het einde van de 19de eeuw speelde muziek ook een rol in de Art Nouveau-beweging, die multidisciplinair gericht was. In dit opzicht was Brussel, na Manchester de meest geïndustrialiseerde stad ter wereld, een knooppunt voor de verspreiding van deze avant-gardistische stijl. Talrijke componisten en musici zijn lid van verschillende loges over de hele wereld, zoals Maurice Kufferath, directeur van het Munttheater, die verantwoordelijk is voor de verspreiding van de invloed van de muzikale creatie.

Klik hier voor meer informatie.